"Sienkiewicz" w Projekcie OIE KURSOR
Czym jest Ogólnopolska Inicjatywa Edukacyjna KURSOR?
Jest to projekt edukacyjny realizowany przez NASK oraz Fundację Nauka i Wiedza. Jest skierowany do całej społeczności szkolnej - uczniów, rodziców, pedagogów, dyrektorów szkół. Ma za zadanie wsparcie procesu bezpiecznego i efektywnego wykorzystywania nowych technologii w szkole, a także podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk ścisłych i przyrodniczych.
Prowadzone przez NASK analizy, a także wyniki badań prowadzonych przez inne organizacje i uczelnie, wskazują na deficyt wiedzy i kompetencji zarówno dzieci, jak i dorosłych w dziedzinie zagadnień szeroko rozumianego bezpieczeństwa cyberprzestrzeni. Odpowiedzią na te potrzeby było powstanie projektu "KURSOR". Koncepcja projektu opracowana została przez zespół pracowników Akademii NASK. Zdecydowano o połączeniu w projekcie treści edukacyjnych związanych z podniesieniem kompetencji uczniów w zakresie nauk ścisłych z zagadnieniami efektywnego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Współpraca z partnerem - Fundacją Nauka i Wiedza zwiększyła zarówno zakres treściowy projektu, była wsparciem kompetencyjnym w warstwie metodycznej i metodologicznej. Partner skupił się między innymi na zagadnieniach edukacji w zakresie nauk ścisłych.
Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z prezentacjami, które przybliżają nam wiedzę o bezpieczeństwie w Intenecie.
Poniższe prezentacje wymagają dostępności do interentu.
EduNetykieta [ZOBACZ...]
Przy obowiązujących dzisiaj zasadach relacja nauczyciel-uczeń powinna być taka sama, jak ta, która obowiązuje na co dzień w realnej szkole. A to wcale nie musi być łatwe. Zwyczaje panujące w sieci zakładają na przykład, że zwracamy się do siebie po imieniu albo używamy nicków. Ta zasada stoi w sprzeczności z klasyczną etykietą, gdzie uczniowie zwracają się do nauczycieli w sposób formalny.
Zachowania ryzykowne [ZOBACZ...]
Jednak czasami pomija się jeszcze jeden rodzaj zagrożeń. Ten, który nie PRZYCHODZI z internetu, ale ten, który SAMI do internetu niesiemy. Chodzi nasze własne zachowania. O zachowania nastolatków, wynikające często z naiwności, nieświadomości, czy niewiedzy. Te zagrożenia prowokujemy sami - mniej lub bardziej świadomie - naszymi ryzykownymi zachowaniami.
Cyberprzemoc [ZOBACZ...]
O ile zwykłe formy przemocy mają raczej materialny, konkretny charakter, o tyle cyberprzemoc jest znacznie trudniej uchwytna, bo operuje w wirtualnym świecie internetu i multimediów. Poza tym działanie cyberprzemocowe może mieć charakter subiektywny: to samo zdjęcie może być zupełnie neutralne dla jednej grupy odbiorców, a krzywdzące czy poniżające w oczach innej grupy.
Dla Rodziców [ZOBACZ...]
Nauczmy dzieci poruszania się po Sieci dokładnie tak samo, jak uczymy chodzenia po mieście: najpierw trzymamy dziecko za rękę, potem powoli pozwalamy na samodzielne chodzenie, wreszcie dajemy prawie wolną rękę i dziecko może samodzielnie poruszać się po najbliższej okolicy. Nadal jednak dbamy o to, aby mówiło gdzie jest i o której wróci. Podobne stopniowanie swobody powinno być odwzorowane podczas poznawania wirtualnego świata.
Nowe trendy [ZOBACZ...]
Prawie 90% europejskich dzieci korzysta z internetu w domu. Internet odgrywa też coraz ważniejszą rolę w edukacji, dając niespotykane wcześniej możliwości dostępu do wiedzy oraz interaktywnych metod nauczania i rozwoju kreatywności u młodych ludzi.
Trzeba o tym pamiętać i oswoić się z myślą, że świat wirtualny staje się częścią świata realnego.
Niebezpieczne kontakty [ZOBACZ...]
Z jednej strony cyfrowy sposób porozumiewania się jest szansą na kontakt z róznymi osobami, często oddalonymi od siebie o setki albo tysiące kilometrów... Z drugiej jednak strony wiąże się on z sytuacją ryzyka lub nawet całkowiie realnego zagrożenia.
Anonimowość jaką daje Internet, może być wykorzystywana przez osoby o złych intencjach.
Cyberprzemoc 2 [ZOBACZ...]
Cyberprzemoc jest niemal natychniastowa, napisanie wulgarnej opinii pod czyimś profilem czy wstawienie przerobionego zdjęcia jest obecnie bardzo proste i szybkie, co umożliwia zachowania impulsywne, nieprzmyślane, których sprawca potem żałuje, ale nie potrafi zatrzymać.
Uzupełnienie i rozszerzenie informacji o cyberprzemocy.
Netykieta2 [ZOBACZ...]
Netykieta, podobnie jak zwykłe zasady przyzwoitego zachowania, nie jest skodyfikowana. Nikt też nie zajmuje się systematycznym karaniem osób, które jej nie przestrzegają. Jednak łamanie zasad netykiety może się wiązać z przykrymi konsekwencjami, takimi jak np. ośmieszenie się, wykluczenie, interwencja administratora serwisu.
Security [ZOBACZ...]
Internet nie jest groźny, ale używając go należy zachować zdrowy rozsądek. Dlatego też każdy posiadacz komputera powinien zadbać o należyte jego zabezpieczenie przed zagrożeniami zarówno z Internetu, jak i zewnętrznych źródeł przenoszenia danych, jak np.: pendrive. Komputer może zostać zainfekowany złośliwym programem przede wszystkim poprzez nierozważne działania użytkownika.
Szkodliwe treści [ZOBACZ...]
INTERNET to narzędzie, które może być wykorzystywane w różny sposób - zarówno pozytywny i twórczy, jak i niebezpieczny i szkodliwy.
Internet to zarówno treści przeznaczone dla dzieci i młodzieży, dostosowane do ich wieku i percepcji, prezentujące interesujące ich zagadnienia jak i informacje niebezpieczne, szkodliwe, czasem przeznaczone tylko dla osób dorosłych, a czasem takie, które są nieodpowiednie również dla nich.
Prywatność [ZOBACZ...]
Pojęcie prywatności w sieci, w związku z rosnącą rolą serwisów społecznościowych, staje się coraz ważniejszym aspektem bezpiecznego korzystania z Internetu i nowych technologii. Dzieci i młodzież, ale także osoby dorosłe, często nie zdają sobie sprawy, jak wiele informacji upubliczniają w Internecie i jakie może to mieć następstwa.