• Nasza szkoła

  • Historia

  • Ślubowanie 2023

  • Wycieczki

  • Społeczeństwo "Sienkiewicza" 2023

 

Zaloguj / Wyloguj

2948000
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
Poprzedni tydzień
Ten miesiąc
Poprzedni miesiąc
Wszystkie dni
663
1094
2843
2492771
17232
42350
2948000

Your IP: 54.226.25.246
2024-03-19 10:01

"Sienkiewicz" w Projekcie OIE KURSOR

 

 

Czym jest Ogólnopolska Inicjatywa Edukacyjna KURSOR?

Jest to projekt edukacyjny realizowany przez NASK oraz Fundację Nauka i Wiedza. Jest skierowany do całej społeczności szkolnej - uczniów, rodziców, pedagogów, dyrektorów szkół. Ma za zadanie wsparcie procesu bezpiecznego i efektywnego wykorzystywania nowych technologii w szkole, a także podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk ścisłych i przyrodniczych.

Prowadzone przez NASK analizy, a także wyniki badań prowadzonych przez inne organizacje i uczelnie, wskazują na deficyt wiedzy i kompetencji zarówno dzieci, jak i dorosłych w dziedzinie zagadnień szeroko rozumianego bezpieczeństwa cyberprzestrzeni. Odpowiedzią na te potrzeby było powstanie projektu "KURSOR". Koncepcja projektu opracowana została przez zespół pracowników Akademii NASK. Zdecydowano o połączeniu w projekcie treści edukacyjnych związanych z podniesieniem kompetencji uczniów w zakresie nauk ścisłych z zagadnieniami efektywnego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Współpraca z partnerem -  Fundacją Nauka i Wiedza zwiększyła zarówno zakres treściowy projektu, była wsparciem kompetencyjnym w warstwie metodycznej i metodologicznej. Partner skupił się między innymi na zagadnieniach edukacji w zakresie nauk ścisłych.

 Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z prezentacjami, które przybliżają nam wiedzę o bezpieczeństwie w Intenecie.

Poniższe prezentacje wymagają dostępności do interentu.

 EduNetykieta   [ZOBACZ...]

Przy obowiązujących dzisiaj zasadach relacja nauczyciel-uczeń powinna być taka sama, jak ta, która obowiązuje na co dzień w realnej szkole. A to wcale nie musi być łatwe. Zwyczaje panujące w sieci zakładają na przykład, że zwracamy się do siebie po imieniu albo używamy nicków. Ta zasada stoi w sprzeczności z klasyczną etykietą, gdzie uczniowie zwracają się do nauczycieli w sposób formalny.


 Zachowania ryzykowne [ZOBACZ...]
Jednak czasami pomija się jeszcze jeden rodzaj zagrożeń. Ten, który nie PRZYCHODZI z internetu, ale ten, który SAMI do internetu niesiemy. Chodzi nasze własne zachowania. O zachowania nastolatków, wynikające często z naiwności, nieświadomości, czy niewiedzy. Te zagrożenia prowokujemy sami - mniej lub bardziej świadomie - naszymi ryzykownymi zachowaniami.


  Cyberprzemoc  [ZOBACZ...]
O ile zwykłe formy przemocy mają raczej materialny, konkretny charakter, o tyle cyberprzemoc jest znacznie trudniej uchwytna, bo operuje w wirtualnym świecie internetu i multimediów. Poza tym działanie cyberprzemocowe może mieć charakter subiektywny: to samo zdjęcie może być zupełnie neutralne dla jednej grupy odbiorców, a krzywdzące czy poniżające w oczach innej grupy.


  Dla Rodziców  [ZOBACZ...]
Nauczmy dzieci poruszania się po Sieci dokładnie tak samo, jak uczymy chodzenia po mieście: najpierw trzymamy dziecko za rękę, potem powoli pozwalamy na samodzielne chodzenie, wreszcie dajemy prawie wolną rękę i dziecko może samodzielnie poruszać się po najbliższej okolicy. Nadal jednak dbamy o to, aby mówiło gdzie jest i o której wróci. Podobne stopniowanie swobody powinno być odwzorowane podczas poznawania wirtualnego świata.


 Nowe trendy  [ZOBACZ...]
Prawie 90% europejskich dzieci korzysta z internetu w domu. Internet odgrywa też coraz ważniejszą rolę w edukacji, dając niespotykane wcześniej możliwości dostępu do wiedzy oraz interaktywnych metod nauczania i rozwoju kreatywności u młodych ludzi.
Trzeba o tym pamiętać i oswoić się z myślą, że świat wirtualny staje się częścią świata realnego.


 Niebezpieczne kontakty  [ZOBACZ...]
 Z jednej strony cyfrowy sposób porozumiewania się jest szansą na kontakt z róznymi osobami, często oddalonymi od siebie o setki albo tysiące kilometrów... Z drugiej jednak strony wiąże się on z sytuacją ryzyka lub nawet całkowiie realnego zagrożenia.
Anonimowość jaką daje Internet, może być wykorzystywana przez osoby o złych intencjach.


 Cyberprzemoc 2   [ZOBACZ...]
Cyberprzemoc jest niemal natychniastowa, napisanie wulgarnej opinii pod czyimś profilem czy wstawienie przerobionego zdjęcia jest obecnie bardzo proste i szybkie, co umożliwia zachowania impulsywne, nieprzmyślane, których sprawca potem żałuje, ale nie potrafi zatrzymać.
Uzupełnienie i rozszerzenie informacji o cyberprzemocy.


 Netykieta2  [ZOBACZ...]
Netykieta, podobnie jak zwykłe zasady przyzwoitego zachowania, nie jest skodyfikowana. Nikt też nie zajmuje się systematycznym karaniem osób, które jej nie przestrzegają. Jednak łamanie zasad netykiety może się wiązać z przykrymi konsekwencjami, takimi jak np. ośmieszenie się, wykluczenie, interwencja administratora serwisu.


 Security  [ZOBACZ...]
Internet nie jest groźny, ale używając go należy zachować zdrowy rozsądek. Dlatego też każdy posiadacz komputera powinien zadbać o należyte jego zabezpieczenie przed zagrożeniami zarówno z Internetu, jak i zewnętrznych źródeł przenoszenia danych, jak np.: pendrive. Komputer może zostać zainfekowany złośliwym programem przede wszystkim poprzez nierozważne działania użytkownika.


 Szkodliwe treśc [ZOBACZ...]

INTERNET to narzędzie, które może być wykorzystywane w różny sposób - zarówno pozytywny i twórczy, jak i niebezpieczny i szkodliwy.
Internet to zarówno treści przeznaczone dla dzieci i młodzieży, dostosowane do ich wieku i percepcji, prezentujące interesujące ich zagadnienia jak i informacje niebezpieczne, szkodliwe, czasem przeznaczone tylko dla osób dorosłych, a czasem takie, które są nieodpowiednie również dla nich.


 Prywatność  [ZOBACZ...]
Pojęcie prywatności w sieci, w związku z rosnącą rolą serwisów społecznościowych, staje się coraz ważniejszym aspektem bezpiecznego korzystania z Internetu i nowych technologii. Dzieci i młodzież, ale także osoby dorosłe, często nie zdają sobie sprawy, jak wiele informacji upubliczniają w Internecie i jakie może to mieć  następstwa.


 

 

 

Facebook Sienkiewicza