Aktualności z biologii
ROK SZKOLNY 2020/2021
Komórka - prezentacja[ZOBACZ]
MIKROBIOM CZŁOWIEKA. DLACZEGO WARTO O NIEGO DBAĆ - prezentacja
[ZOBACZ]
Żyj smacznie i zdrowo - prezentacja opracowana przez ucz. Małgosię Głowacką
w ramach projektu stypendialnego [ZOBACZ]
ŚWIATOWY DZIEŃ AIDS
1 GRUDNIA słuchamy "Bohemian Rapsody"
UWAGA KONKURS!!!
[więcej]
ROK SZKOLNY 2019/2020
CIEKAWE PRACE UCZNIÓW - PREZENTACJE I KRZYŻÓWKI
Małgosia G. -> Zabójcze białka i szkodliwe węglowodany --> [ZOBACZ]
Aleksandra B. -> Wielka Krzyżówka Przyrodnicza --> [ZOBACZ]
Janek A. -> Krzyżówka - Biotechnologia --> [ZOBACZ]
Ada P. -> Krzyżówka - Biotechnologia --> [ZOBACZ]
Zamieszczono 25.03.2020r.
Klasa IAp, ICp, IBp (moduł D)
Temat: Komórki prokariotyczne i eukariotyczne - podsumowanie cz.1
Podsumowanie podr. str. 99-101 - dokładne przypomnienie, zadania z kart pracy.
Klasa IBp
Temat: Fotosynteza: fotofosforylacja niecykliczna i cykliczna.
Notatka:
1. Faza jasna fotosyntezy (przypomnienie znaczenia) str.174
2. Fotosystemy: PSI i PSII str.175
a) wyjaśnienie pojęcia fotosystem(fotoukład)
b) rodzaje fotosystemów - zestawienie w tabeli na str.175 należy wpisać do zeszytu
3. Fosforylacja niecykliczna wymaga udziału obu fotosystemów oraz wody str. 176
produkty: ATP, NADPH, tlen
4. Fosforylacja cykliczna wymaga obecności jednego fotosystemu, nie zachodzi fotoliza wody
produkt: tylko ATP str.177
5. Porównanie obu fotofosforylacji i zapisanie trzech różnic w tabeli.
Uzupełniająco filmy Fotosynteza na youtube.
Klasa IIB
Temat: Budowa i funkcje skóry - zadania z kart pracy.
Klasa IIIB
Temat:Elementy ochrony środowiska.
1. Przyczyny i skutki eksploatacji zasobów przyrody.
2. Globalne ocieplenie klimatu.
3. Efekt cieplarniany.
4. Kwaśne opady.
5. Dziura ozonowa.
6. Alternatywne źródła energii.
7. Gospodarowanie odpadami (w tym recykling).
8. Eko-porady, ZERO WASTE.
Temat w oparciu o podręcznik i internet m.in. filmy na youtube. Zapoznajcie się z tematem Zasoby wody i ich ochrona w e-podręczniku. Szczególnie polecam film i zadania interaktywne.
Zamieszczono 24.03.2020r.
Klasa IAg, IBg
Temat: Wykorzystanie badań DNA w nauce.
Zapoznajcie się z informacjami w e-poręczniku (oprócz pkt.3 - filogenetyka), a następnie w Waszym podręczniku. W oparciu o podsumowanie oraz słowniczek wykonajcie notatkę w zeszycie. Praca domowa: Zadania interaktywne.
Klasa IIB
Karta pracy tkanki --> [pobierz]
Zamieszczono 23.03.2020r.
Klasa IIIB
Temat: Bogactwo przyrody. Różnorodność ekosystemowa.
1. Należy opracować te tematy wg e-podręcznika.pl. Macie tu dostep do filmów, notatek, podsumowań.
Praca domowa: Należy opisać na wybranych przykładach hibernację i estywację oraz wykonać zad. 9.1, 9.2 oraz ćwiczenia interaktywne 1-7.
Klasa IIB
Teamt: Histologia - utrwalenie.
Klasa IB
Temat: Faza fotosyntezy niezależna od światła (cykl Calvina)
Notatka do zeszytu:
1. Lokalizacja procesu: stroma chloroplastu.
2. Etapy procesu:
a) karboksylacja
b) redukcja
c) regeneracja
3. Rola siły asymilacyjnej (etap redukcji).
4. Pierwotny produkt fotosyntezy - aldehyd fosfoglicerynowy (PGAl)
5. Wtórne produkty fotosyntezy.
Podręcznik str. 177, 179, film na youtube ,,Cykl Calvina" 8 listopad 2018.
Praca domowa.
1. Wykonaj schemat cyklu Calvina - Bensona, a następnie podkreśl nazwę akceptora CO2.
2. Zad. 23 z kart pracy.
3.Wymień cztery wtórne produkty fotosyntezy.
Zamieszczono 20.03.2020r.
Klasa IIB
Kolejne zagadnienia wysłałam do Was za pośrednictwem e-dziennika.
Zamieszczono 19.03.2020r.
Klasa IIIB
Dziesiejszy temat: Obieg węgla i azotu w przyrodzie.
Wprowadzienie - Pojęcia: sedymentacja, cykl biogeochemiczny.
I. Obieg węgla
1. Analiza tekstu i schematu w podr. s.203 -204
a) zasoby węgla (cztery źródła)
b) antropogeniczne źródła emisji CO2
b) rola producentów, konsumentów i destruentów w obiegu węgla
c) Zakłócenia obiegu węgla, efekt cieplarniany
Należy: wyjaśnić pojęcia, samodzielnie wykonać schemat obiegu węgla, zaproponować 4 działania ograniczające emisję CO2
II. Obieg azotu
1. należy dokładnie przypomnieć nitryfikację
2. opisać denitryfikację
3. wyjaśnić na czym polega amonifikacja
4. przypomieć rolę azotu, skutki niedoboru, nadmairu
Zamieszczono 18.03.2020r.
Klasa IAp, ICp, IBp (moduł D)
Realizujemy temat: Składniki cytoplazmy cz. 2. Waszym zadaniem jest obejrzenie filmu na youtube: Lekcja 14. Składniki cytoplazmy. Data premiery 19 listopad 2019
Największą uwagę należy skupić na: aparacie Golgiego, mitochondriach oraz wakuoli. W oparciu o film oraz podręcznik należy sporządzić natatkę w zeszycie o tych organellach.
Zamieszczono 17.03.2020r.
Klasa IAg i IBg
Proszę zapoznajcie się z materiałami na epodrecznik.pl biologia, dotyczącymi ,,Tworzenia genetycznych kopii, czyli prawie wszystko na temat klonowania zwierząt". Podumowanie i słowniczek proszę zamieścić jako notatkę w zeszycie.
Klasa IB i IIB
Kolejne zagadnienia wysłałam do Was za pośrednictwem e-dziennika.
Klasa IIIB
Przypominam, że o godz. 10.00 startujemy z pilotażem.
O 9.50 wysyłam Wam arkusz.
Zamieszczono 16.03.2020r.
Klasa IBp
Proszę przypomnijcie sobie ostatni temat lekcji, następnie obejrzyjcie film na youtube ,,Etapy fotosyntezy" (czas trwania 5.19) uzupełnijcie notatkę w zeszycie i rozwiążcie zad. 19, 20, 22 z kart pracy.
KARTA PRACY Ekologia klasa III ---> [pobierz]
1. Podaj po jednym przykładzie roślin i zwierząt o rozmieszczeniu skupiskowym.
Wymień dwie zalety tego typu rozmieszczenia.
2. Który z poniższych organizmów jest polistenotermiczny?
Odpowiedź uzasadnij.
a) niedźwiedź polarny b) renifer c) koliber
3. Wyjaśnij na czym polega amensalizm. Podaj dwa przykłady takiej interakcji.
4. Wyjaśnij na czym polega współzależność w plechach porostów określana helotyzmem.
5. Podaj dwie różnice w budowie przewodu pokarmowego drapieżców i roślinożerców.
6. Które z wymienionych roślin są cennym źródłem białka?
Uzasadnij swój wybór jednym argumentem.
a) marchew, burak b) soja, fasola c) groch, rzodkiewka
7. Wyjaśnij znaczenie pojęć: polimorfizm, mimikra, mimetyzm.
Podaj po jednym przykładzie.
8. Dokonaj właściwego zestawienia:
1) kukurydza a) destruent
2) owca b) konsument I. rzędu
3) tygrys c) producent
4) grzyby saprofityczne d) konsument II. rzędu 1.... 2.... 3.... 4....
9. Uszereguj niżej wymienione organizmy tak, aby utworzyły łańcuch pokarmowy:
Który z nich skumuluje największą ilość zanieczyszczeń.
zooplankton, płoć, fitoplankton, szczupak
10. Podaj dwa przykłady protokooperacji (bez opisu).
11. Co to jest eutrofizacja? Podaj dwie przyczyny eutrofizacji jezior.
12. Jak nazywa się ostatnie stadium sukcesji?
13. Określ rodzaj sukcesji zachodzącej na:
a) urwisku skalnym- c) powalonym pniu drzewa –
b) na torfowisku – d) na wydmie -
Zamieszczono 13.03.2020r.
KLASA IIIB
Wskazówki do samodzielnego opracowania teamatów z ekologii dot. ekosystemów.
Temat 1:
Struktura i funkcjonowanie ekosystemów.
1. Klasyfikowanie ekosystemów:
a) naturalne, półnaturalne, sztuczne.
b) autotroficzne i heterotroficzne (np. jaskinie)
2. Zależności troficzne ekosystemu, rola producentów, konsumentów i destruentów.
3.Struktura przestrzenna ekosystemu na przykładzie lasu mieszanego.
4. Rola organizmów w procesach glebotwórczych i kształtowaniu mikroklimatu.
5. Sukcesja pierwotna (np.wydmy) i wtórna (jeziora).należy opisać etapy sukcesji, podać dwie różnice między s. pierwotną i s. wtórną
Temat 2:
Obieg materii i przepływ energii w ekosystemach.
1. Łańcuch spasania i łańcuch detrytusowy (przykłady).
2. Sieci troficzne w ekosystemach wodnych i lądowych.
3. Jednokierunkowy przepływ energii w ekosystemie. Straty energii na każdym poziomie troficznym.
4. Piramidy troficzne.
5. Obieg materii w ekosystemie.
6. Produktywność ekosystemów.
7. Równowaga w ekosystemie (im większa bioróżnorodność ekosystemu, tym większa jego zdolność do utrzymania homeostazy).
KLASA IIB
Praca domowa obowiązkowa nr 1
Należy rozwiązać wszystkie zadania z materiału zrealizowanego w tym roku szkolnym z biologii z arkuszy maturalnych: MAJ 2019, 2018 PR (Nowa i stara formuła). Łącznie 4 arkusze. Proszę dokładnie zapoznać się z różnymi wariantami odpowiedzi w kluczach zamieszczonych na stronie CKE.
Po powrocie do szkoły odbędzie się zaliczenie w formie pisemnej.
Zamieszcono 13.03.2020r.
Praca domowa dla chętnych uczniów klas I i II.
Proponowane tematy oraz wskazówki do opracowania:
KLASA IAg, IBg
1. Organizmy modelowe w badaniach genetycznych.
2. HUGO (Human Genom Project): cele i korzyści.
3. Biotechnologia w medycynie i nie tylko ...
4. Inżynieria genetyczna - korzyści i zagrożenia.
KLASA IAp, IBp, ICp
1. Zabójcze białka i węglowodany.
2. Analiza porównacza komórek prokariotycznych i eukariotycznych.
3. Najmniejsze, największe, macierzyste, o ciekawych kształtach ... - czym komórki mogą nas zaskoczyć?
KLASA IIB
1. ,,Wewnętrzny GPS" i inne noblowskie odkrycia w dziedzinie medycyny.
2. Apoptoza - zaprogramowana śmierć komórki.
3. Mitochondria i chloroplasty - centra przetwarzania energii.
4. Stres oksydacyjny.
Wybrany temat należy opracować indywidualnie i samodzielnie w formie prezentacji multimedialnej 20-25 slajdów, w tym slajd tytułowy oraz ostatni z wykazem źródeł.
Na przedostatnim slajdzie należy zamieścić wnioski/ podsumowanie, a na ostatnim spis literatury i innych źródeł informacji, z których korzystał autor przy opracowaniu tematu.
Wszystkie zdjęcia, wykresy, tabele, rysunki itp. muszą być opisane.
PRZYKŁADOWA PREZENTACJA ,,Wolne rodniki" JEST ZAMIEZSZCZONA NIŻEJ
Prace nie spełniające w/w kryteriów nie będą ocenione.
Prace należy przesłać do 23 marca
na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
"Na tropach białek" - zajęcia w Biocentrum Edukacji Naukowej
Dnia 04.03.2020r. uczniowie klasy drugiej i trzeciej o profilu biologiczno-chemicznym oraz dwoje uczniów klasy IBp LO im. Henryka Sienkiewicza w Szydłowcu odwiedzili BioCentrum Edukacji Naukowej w Warszawie. Młodzież miała okazję wziąć udział w praktyczno-teoretycznych warsztatach pod hasłem „Na tropach białek”.
„Naszym zadaniem było wysłuchanie części teoretycznej z zakresu biochemii oraz wykonanie ciekawych doświadczeń, które pomogły nam lepiej zrozumieć omawiane treści. Zapoznaliśmy się z działaniem przyrządów laboratoryjnych, a także wykonaliśmy elektroforezę. Z zainteresowaniem i zaangażowaniem wykonywaliśmy przydzielone nam zadania, konfrontując posiadaną wiedzę z praktyką. Dzięki temu przedsięwzięciu mogliśmy zweryfikować swoje zdolności manualne, niezbędne w pracach laboratoryjnych, poszerzyć horyzonty oraz nauczyć się wielu rzeczy przydatnych w dalszym kształceniu na kierunkach przyrodniczych.”- relacjonują uczniowie.
Podczas wycieczki opiekę nad młodzieżą sprawowali: Małgorzata Dygas – nauczycielka biologii oraz Marek Marcinkowski – nauczyciel chemii.
Ciekawa lekcja biologii
W grudniu 2019 roku uczniowie klasy 3b odbyli wycieczkę do Kompleksu Świętokrzyska Polana w Chrustach.
Celem wycieczki było wzbogacenie wiedzy o zwierzętach żyjących w ekosystemach różnych kontynentów oraz rozbudzanie ciekawości świata. "Oceanika" to zespół wielkoformatowych akwariów ze zwierzętami wodnymi z całego świata. Wyjątkową atrakcją jest niecka z tzw. akwarium dotykowym, w którym można samodzielnie nakarmić ryby. Duże wrażenie robią rafy koralowe z pięknymi okazami ukwiałów oraz rzadko spotykanych ryb i skorupiaków.
Organizatorką wycieczki była mgr Małgorzata Dygas, nauczycielka biologii
Światowy Dzień AIDS
2 grudnia, w ramach obchodów Światowego Dnia Walki z AIDS odbył się konkurs wiedzy mikrobiologicznej. Konkurs rozgrywany w dwóch kategoriach, adresowany był do wszystkich uczniów naszej szkoły.
Kategoria A – klasy drugie i trzecie oraz kategoria B – klasy pierwsze. Konkurs miał formę testową, zawierał 40 pytań z zakresu mikrobiologii i immunologii. W rozgrywce wzięło udział 28 uczniów, spośród których wyłoniono następujących laureatów:
KATEGORIA A:
I miejsce Kacper Mamla ucz. kl. IIIb
II miejsce Aleksandra Gonciarska ucz. kl. IIIb
III miejsce ex aequo Mateusz Mazur kl. IIIb
Kornelia Zdziech kl. IIb
KATEGORIA B:
I miejsce Jakub Pacek kl. Ibp
II miejsce Małgorzata Głowacka kl. Ibp
Od kilku lat w naszym liceum organizowany jest ,,Wieczór Filmowy” powiązany tematycznie z konkursem. Po raz kolejny młodzież licznie przybyła na projekcję dwóch filmów. Pierwszy obraz to ,,Trzy kroki od siebie”(2019) – amerykański melodramat pokazujący życie nastolatków zmagających się z mukowiscydozą . Drugi film ,,Green book” (2018) to komediodramat opowiadający opartą na faktach historię czarnoskórego pianisty i jego ochroniarza. Widz ma postawione pytania czym są: stereotypy, uprzedzenia, nietolerancja oraz głęboka przyjaźń.
Projekcję połączono z quizem. Najlepiej zaprezentowali się uczniowie klasy IIb.
Gościem tegorocznego Wieczoru Filmowego był absolwent naszej szkoły z roku 2016 – Jakub Olszewski, który uczęszczał do klasy biologiczno – chemicznej mgr Małgorzaty Dygas.
Jakub jest obecnie studentem kierunku lekarskiego na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Aktywnie działa w SKN medycyny ratunkowej oraz Międzynarodowym Stowarzyszeniu Studentów Medycyny IFMSA. Prowadzi w ramach koła naukowego lekcje pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego w warszawskich szkołach, firmach i innych instytucjach. Jest również członkiem Komisji Sportu i Turystyki Samorządu Studentów WUM oraz Rady Wydziału I Wydziału Lekarskiego WUM.
Młodzież miała okazję porozmawiać o tajnikach studiowania medycyny, a wkrótce Jakub poprowadzi ciekawe zajęcia pozalekcyjne dla uczniów zainteresowanych anatomią człowieka.
Organizatorzy:
Małgorzata Dygas – nauczycielka biologii
Magdalena Hebda –pedagog szkolny
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Prace dla chętnych
ŚWIATOWY DZIEŃ AIDS
Konkurs mikrobiologiczny [kliknij i zobacz]
Pomagamy bezdomnym zwierzętom
--> [kliknij i zobacz]
ROK SZKOLNY 2018/2019
Alkaloidy --> [kliknij i zobacz]
Wolne rodniki --> [kliknij i zobacz]
TEMATY PRAC DLA CHĘTNYCH UCZNIÓW KL. I i II [więcej informacji]
Uczniowie klasy IIIb mają możliwość wzięcia udziału w pilotażu, który odbędzie się w czwartek (4 kwietnia) 13.30-15.00 cz. I oraz w piątek (5 kwietnia) 13.30- 15.00 cz. II.
Zainteresowani proszeni są o wpisanie się na listę w pracowni biologicznej (do środy).
W czwartek (14 marca) o 14.20 odbędzie się fakultatywne zaliczenie z anatomii człowieka ,,Humani corporis anatome".
Zakres:
1. nazewnictwo anatomiczne w języku łacińskim (wg podanego wzoru)
2. test wiedzy z wystawy Body Worlds
3. informacje o twórcy i metodzie plastynacji
4. wierszyk o nadgarstku:-)
Tematy pracy domowej (fakultatywnej) z przyrody dla uczniów klasy IIIA
1. Ponadkulturowe kanony piękna.
2. Substancje chemiczne w kosmetykach, pomagają czy nam szkodzą?
3. Produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w pielęgnacji ciała i urody.
Prace ( 2-3 strony A4, czcionka 12) należy oddać wraz z zeszytem do 11 grudnia
BODY WORLDS - wycieczka [więcej]
Ciekawa lekcja biologii [więcej]
KONKURSU MIKROBIOLOGICZNEGO [więcej]
Sypnij karmą - zbiórka karmy dla bezdomniaków [więcej]
![]() |
![]() |
K O N K U R S MIKROBIOLOGICZNY
kliknij --> [więcej informacji] |
ROK SZKOLNY 2017/2018
SYPNIJ KARMĄ – PODSUMOWANIE AKCJI [więcej]
11 czerwca (w poniedziałek) o godz. 15.00 odbędzie się zaliczenie i poprawa sprawdzianów z biologii.
Należy wpisać się na listę, w poniedziałek do 10.30 w pracowni biologicznej.
Tematy prac dla uczniów klas I
i wskazówki do ich opracowania
1. Działania współczesnego człowieka na rzecz ochrony środowiska.
2. Gatunki zagrożone wyginięciem. Czerwone Księgi.
3. Motywy i koncepcje ochrony przyrody.
4. Zanieczyszczenia wód jako problem zaopatrzenia ludności w wodę.
5. Rezerwaty biosfery UNESCO jako sposób na ochronę bioróżnorodności.
Temat należy opracować w formie prezentacji multimedialnej zawierającej 15-25 slajdów.
Na slajdzie I należy umieścić:
Nazwę szkoły
Temat pracy
Imię i nazwisko autora, klasę
Datę
Na pozostałych slajdach:
na górnym pasku Tytuł pracy
na dolnym pasku Imię i nazwisko autora
Na slajdzie ostatnim:
wykaz wszystkich źródeł informacji, z których autor korzystał przy opracowaniu tematu (w porządku alfabetycznym)
Uwaga: wszystkie zdjęcia, skopiowane wykresy, tabele, mapki muszą być opisane
Nie wolno składać prac będących plagiatami.
Prace nalezy przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 4 czerwca
KONKURS BIOCHEMICZNY
Do udziału w IX Konkursie Biochemicznym organizowanym przez UMCS w Lublinie, zakwalifikowały się trzy uczennice klasy IIb: Aleksandra Kędra, Kornelia Piasecka i Wiktoria Stefańska. 6 kwietnia reprezentowały naszą szkołę w finale tego ogólnopolskiego konkursu. Test tegorocznej edycji był wyjątkowo trudny, wymagał wiedzy na poziomie akademickim. W finale wzięło udział 140 uczniów z 38 szkół licealnych w całej Polsce. Największe szanse na zdobycie czołowych lokat mieli trzecioklasiści i to oni uzyskali największą liczbę punktów. Nasze drugoklasistki zaprezentowały wysoki poziom wiedzy i mogą być dumne z osiągniętych wyników.
Serdecznie gratulacje!
23 lutego ( w piątek) o 14.20 odbędą się eliminacje szkolne Konkursu Biochemicznego organizowanego przez UMCS w Lublinie. Uczniowie zainteresowani konkursem proszeni są o wpisanie się na listę do dnia 22 lutego (w pracowni biologicznej).
Więcej zdjęć w Galerii Zdjęć lub [TUTAJ]
NOC BIOLOGÓW [więcej]
,,Transplantacja darem życia – jestem na TAK” [więcej]
Zbiórka karmy - SYPNIJ KARMĄ [więcej]
Rozstrzygnięcie konkursu
1 grudnia, w ramach obchodów Światowego Dnia Walki z AIDS, który przypada w tym dniu, w szkole odbył się konkurs wiedzy o AIDS i innych chorobach zakaźnych. [więcej]
Światowy Dzień AIDS
ZAPROSZENIE na WIECZÓR FILMOWY [więcej]
K O N K U R S
W piątek (1 grudnia) na 7 godzinie lekcyjnej
odbędzie się konkurs wiedzy o AIDS i innych chorobach zakaźnych [więcej]
Fascynująca podróż do wnętrza komórek - zajęcia w BIOCENIE [więcej]
Spotkania z biologią w 2017/2018
Zapraszam uczniów klas I i II zainteresowanych biologią
na warsztaty przyrodnicze, które będą odbywać się w piątki 15.00-16.30. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 października.
EKOLOGICZNY KONKURS PLASTYCZNY
I.Konkurs skierowany jest do uczniów klas I i II Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza w Szydłowcu.
II.Głównym celem konkursu jest wzbudzanie wrażliwości ekologicznej i inspiracji twórczych.
III.Zadania konkursowe: (uczeń wybiera jedną formę)
Organizatorzy konkursu przewidują przyznanie nagrody dla najlepszej pracy.
Przy ocenie prac Komisja Konkursowa będzie brała pod uwagę:
Prace zgłoszone na konkurs przechodzą na własność Organizatora, który zastrzega sobie prawo do ich prezentowania.
Termin składania prac mija 29 maja 2017 roku.
Prace należy składać do p. Małgorzaty Dygas
Konkurs Biochemiczny UMCS [WIĘCEJ]
II semestr 2016/2017
KONKURS BIOCHEMICZNY.
Etap szkolny konkursu biochemicznego, którego organizatorem jest UMCS w Lublinie odbędzie się w poniedziałek - 27 lutego.
Uczestnicy będą rozwiązywać test wyboru.
Proszę o dokłane zapoznanie się z wymaganiami konkursowymi. Życzę Wam przyjemnej pracy:-)
Tematyka prac dla uczniów
Klasa IIb i IIe
Uczniowie są zobowiązani do przygotowania indywidualnie jednej pracy, dokonując wyboru formy i tematu z podanych niżej kategorii.
Prace należy przesłać do 20 kwietnia na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
I. Doświadczenia biologiczne.
Należy przeprowadzić doświadczenie z zakresu fizjologii roślin.
Uczeń ustala temat pracy, a następnie:
II. Prezentacja multimedialna.
1. Wolne rodniki i antyoksydanty.
2. Alkaloidy i glikozydy - właściwości, wykorzystanie.
3. Wybitni polscy biochemicy i ich najważniejsze odkrycia.
Wskazówki do opracowania prezentacji.
Na pierwszym slajdzie należy umieścić:
nazwę szkoły, temat pracy, imię i nazwisko autora, datę opracowania
na kolejnych slajdach (20-25 slajdów) na górnym pasku
Temat pracy
na ostatnim slajdzie
bazę źródłową (spis literatury i innych źródeł informacji). Internet nie jest anonimowy:-)
Klasa Ia i Ib
Praca fakultatywna (dla chętnych uczniów).
Prezentacja multimedialna.
Wskazówki do opracowania prezentacji są zamieszczone wyżej.
Tematy:
1. Komórki macierzyste - możliwości, nadzieje, obawy.
2. Testy genetyczne, profil genetyczny człowieka, nutrigenomika.
3. Selektywna zbiórka odpadów i recykling - problemy i korzyści.
4. Przyczyny zanikania bogactwa gatunkowego na Ziemi i w Polsce.
Prace bez dokładnego wykazu źródeł informacji nie będą oceniane.
Zbiórka karmy - SYPNIJ KARMĄ [więcej]
ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI Z AIDS
w naszej szkole
Każdego roku 1 grudnia obchodzony jest Światowy Dzień Walki z AIDS. [więcej]
Ogłoszenie - KONKURS wiedzy o AIDS
[WIĘCEJ]
Informacja
dla uczniów klas I, którzy przygotowali prezentację multimedialną.
Prace należy przesłać do 30 maja na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
25 maja (w środę) o 14. 30 odbędą się zajęcia pozalekcyjne z biologii dla uczniów klas IACE, IB, ID i IIB - możliwość zaliczenia/poprawy sprawdzianu.
POTYCZKI PRZYRODNICZE – ostatnia lekcja biologii w 3b
O tym, że w Sienkiewiczu pasjonatów biologii jest wielu świadczy chociażby aktywny udział szerokiej grupy uczniów w różnorodnych akcjach i konkursach związanych z tym przedmiotem.
KWIECIEŃ - MAJ 2016
Tematy prac i wskazówki do ich opracowania
dla chętnych uczniów klas I
1. Działania współczesnego człowieka na rzecz ochrony środowiska.
2. Gatunki zagrożone wyginięciem. Czerwone księgi.
3. Formy ochrony przyrody w Polsce.
Uczeń może zaproponować inny temat, z zakresu ochrony środowiska, wynikający z jego zainteresowań.
Temat należy opracować w formie prezentacji multimedialnej zawierającej co najmniej 20 slajdów.
Uczniowie opracowują temat indywidualnie lub w parach.
Na slajdzie 1 należy umieścić:
nazwę szkoły
temat pracy
imię i nazwisko autora
klasę
Na slajdzie ostatnim
wykaz wszystkich źródeł informacji, z których autor korzystał przy opracowaniu tematu
Uwaga: wszystkie zdjęcia, skopiowane wykresy, mapki, tabele muszą być opisane
Prace należy złożyć do 30 maja do mgr M. Dygas
Matura 2016
Matura próbna 9.04 o godz. 9.00
Do 1 marca 2016 r. prowadzimy zbiórkę karmy dla
Szydłowieckich Bezdomniaków.
Dołącz do nas i sypnij karmą!
Maturzyści z 3b
Propozycja pracy dla chętnych uczniów klas I
Forma: poster (brystol 60x80cm)
Temat: Nobel 2015 w dziedzinie medycyny
Pracę można przygotować indywidualnie lub w parach.
Wszystkie zdjęcia, wykresy, tabele itp. muszą być opisane.
Postery należy złożyć do 26 października
Zielniki zostaną ocenione do 30 września
Bezdomniaki Szydłowieckie [więcej] |
![]() |
ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI [więcej] |
![]() |
Bezdomniaki Szydłowieckie Sypnij karmą! [więcej] |
![]() |
Fascynująca podróż do wnętrza komórek [więcej] |
![]() |
Wycieczka przedmiotowa do Warszawy 2015 [więcej] |
![]() |
WYNIKI KONKURSU WIEDZY O ZDROWIU pod hasłem [więcej] |
Propozycja pracy dla chętnych uczniów klas pierwszych
Forma: poster (brystol 80cm x 60 cm)
Tematy:
Ratujmy gatunki zagrożone wyginięciem.
Przygarnij zwierzaka - adopcja zwierząt.
Pracę można przygotować indywidualnie lub w parach.
Wszystkie zdjęcia oraz tabele, wykresy itp. muszą być opisane.
Postery należy złożyć do 13 maja
Konsultacje 28.04.2015 godz. 14.30
Analiza zadań z arkusza maturalnego PR Maj 2010
XXX Olimpiada Wiedzy Ekologicznej
12 stycznia odbył się I etap (szkolny) XXX Olimpiady Wiedzy Ekologicznej. Organizatorem merytorycznym i patronem OWE jest Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, przy wsparciu Ministra Środowiska oraz jednostek Ligi Ochrony Przyrody.
Tematyka Olimpiady obejmuje i poszerza wiedzę z zakresu treści podstaw programowych biologii oraz wiadomości związane z szeroko pojętą ekologią, a także ochroną i kształtowaniem środowiska zawartych w podstawach programowych innych przedmiotów szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza geografii, chemii i fizyki.
W eliminacjach szkolnych w naszym liceum wzięło udział 27 uczniów klas I i II.
Do kolejnego etapu zakwalifikowały się uczennice klasy IIB: Aleksandra Czajkowska i Aleksandra Kramarska, które będą reprezentować szkołę18 kwietnia br. na szczeblu okręgowym w Płocku.
Opiekunem merytorycznym olimpiady jest pani Małgorzata Dygas.
Serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszych zmaganiach olimpijskich.
(więcej informacji na stronie www.ekoolimpiada.pl )
Konsultacje z biologii dla uczniów klas IIA, IIB, IIIB (poprawa i zaliczenie sprawdzianów) odbędą się 7 stycznia (w środę) o godz. 14.30
natomiast konsultacje dla uczniów klas IA, IB, ID odbędą się 12 stycznia (w poniedziałek) o godz. 14.30
TEMATY PRAC I WSKAZÓWKI DO ICH OPRACOWANIA
DLA CHĘTNYCH UCZNIÓW
Proponowane tematy:
KLASA IA, IB, ID
1. Organizmy modelowe w badaniach genetycznych.
2. Human Genom Project - cele, korzyści.
3. Choroby genetyczne - przyczyny, diagnostyka, leczenie.
KLASA IIA
1. Spektakularne odkrycia w mikrobiologii.
2. Fotosynteza i oddychanie - kluczowe procesy metaboliczne.
3. Anabioza, hibernacja, estywacja - strategie przetrwania niekorzystnych warunków.
KLASA IIB
1. Zabójcze białka i węglowodany.
2. ,,Wewnętrzny GPS" i inne noblowskie odkrycia w dziedzinie fizjologii i medycyny.
3. Lecznicze alkaloidy i glikozydy.
4. Medycyna w dziełach sztuki.
Temat należy opracować
w formie referatu lub prezentacji multimedialnej zawierającej
co najmniej 20 slajdów
na jeden z przedstawionych tematów (czcionka 12) o łącznej objętości (ze schematami, wykresami, tabelami itp.) 4-6 stron formatu A4 + strona tytułowa+ bibliografia.
Na stronie tytułowej (slajdzie 1) należy umieścić:
Na końcu pracy (ostatnia strona/slajd) należy umieścić spis literatury (co najmniej 3 publikacje) i wykaz innych źródeł informacji, z których korzystał autor przy opracowaniu tematu (w porządku alfabetycznym). Wszystkie zdjęcia, wykresy, tabele itp. opisane.
Przykład cytowania literatury:
Kondracki J., 2000. Geografia regionalna Polski; PWN, W-wa, str.440
Sobczyk A., 2005. Formy wietrzenia granitu. Wszechświat, 106: 56-61.
Prace należy złożyć do 09.01.2015r. (piątek) do mgr Małgorzaty Dygas
Światowy Dzień Walki z AIDS - grudzień 2014 [więcej]
Szkolny konkurs wiedzy o zdrowiu i DNA - czerwiec 2014 [więcej]
XXIX Olimpiada Wiedzy Ekologicznej - styczeń 2014 [więcej]
Konkurs Wiedzy o HIV / AIDS - grudzień 2013 [więcej]
Światowy Dzień AIDS - konkursy [więcej]
Ogród Botaniczny w Lublinie - wycieczka - wrzesień 2013 [więcej]
Zdrowie 2013 w "Sienkiewiczu" - czerwiec 2013 [więcej]
Naukowa wycieczka do stolicy klasy 1b - czerwiec 2013 [więcej]
Światowy Dzień Walki z AIDS - grudzień 2012 [więcej]
Światowy Dzień Zdrowia - czerwiec 2012 [więcej]