• Nasza szkoła

Uczniowie "Sienkiewicza"
w projekcie
Poznaj Polskę.

Wycieczka do Torunia -  "Poznaj Polskę"

21 listopada grupa uczniów z klas 2A, 3D, 4BD wraz z wychowawcami  wyruszyła na wycieczkę edukacyjną do Torunia w ramach przedsięwzięcia MEiN „Poznaj Polskę”. W wycieczce wzięło udział 49 uczniów naszej szkoły.
Pierwszym punktem edukacyjnym było zwiedzanie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. W muzeum znajduję się największy zbiór cennych pojazdów szynowych w Polsce zgromadzony w jednym miejscu. Liczy 50 jednostek, zbudowanych w różnych okresach historii kolejnictwa. W salach wystawowych znajduje się kolekcja pokazująca w układzie chronologicznym dzieje kolejnictwa na świecie i w Polsce.

Następnie udaliśmy się do Włocławka, gdzie czekał na nas p. Krzysztof, przewodnik, od pokoleń związany w tym miastem. Wraz z nim udaliśmy się na Zaporę na Wiśle. Z tej właśnie zapory zostały wrzucone do Wisły zwłoki ks. Jerzego Popiełuszko.

Następnie we Włocławku zwiedziliśmy Katedrę pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i jej najcenniejsze zbiory.

Po nabytej wiedzy o Włocławku udaliśmy się do Torunia na posiłek i zakwaterowanie w Forcie IV.
Kolejnym punktem wycieczki, było zwiedzanie Domu Kopernika, zabytkowej, gotyckiej kamienicy, która w drugiej połowie XV wieku należała do rodziny Koperników. Przez wielu historyków uznawana jest ona za miejsce narodzin Mikołaja Kopernika.

Następnie udaliśmy się do Centrum Popularyzacji Kosmosu „Planetarium – Toruń”, w którym, dzięki specjalnej aparaturze, wyświetlamy popularne pokazy astronomiczne. My byliśmy na pokazie „Poza Horyzontem”.

Tego dnia zwiedziliśmy także Park Pamięci Narodowej miejscem hołdu oddanego wszystkim Polakom, którzy w chwili najwyższej próby człowieczeństwa, zachowali się jak trzeba, którzy narażając własne życie w czasie II wojny światowej ratowali Żydów przed śmiercią.

Wieczorem tego dnia zwiedzaliśmy Fort IV. Zapoznaliśmy się z historią fortów toruńskich, zaglądając w zakamarki tej fortecy. Ten zabytek nie jest wpisany w punkty edukacyjne wycieczek szkolnych, ale warto je zwiedzić, przy okazji wnioskujemy o wpisanie tej atrakcji do wykazu punktów edukacyjnych programu „Poznaj Polskę”

Kolejny dzień to zwiedzanie Starego i Nowego miasta Torunia. Zwiedzanie przyjęło formę Gry Miejskiej. Należało znaleźć charakterystyczne miejsce, odpowiedzieć na pytanie i wpisać w odpowiednie miejsce w krzyżówce: np. Zadanie ukryte na schodach przy Krzywej Wieży: W rzędzie pod murem, ręce przed siebie, przyszła już pora by sprawdzić sumienie. Niech każdy podda się próbie czystości charakteru pod wieżą! Kto zgadnie: ile centymetrów pochyłości ma wieża? Poszukajcie schodów i nimi udajcie się pod starą bramę miejską.

Po bardzo ciekawej zabawie udaliśmy się do Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika, Oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu. Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika udostępniono zwiedzającym w 2003 roku, w kamienicy przy ulicy Franciszkańskiej 9/11, a impulsem do jego powstania był dar ponad 800 eksponatów kultur pozaeuropejskich przekazany mieszkańcom Torunia w roku 1999 przez Elżbietę Dzikowską, znaną podróżniczkę i dziennikarkę. Ofiarowany zbiór artefaktów był plonem wielu wypraw po świecie, które odbyła Elżbieta Dzikowska ze swym mężem, Tonym Halikiem. Ponieważ w tym dniu wstęp do muzeum był bezpłatny, załączamy paragon potwierdzający zwiedzanie obiektu.

Będąc w Toruniu, tak niedaleko Ciechocinka, nie sposób ominąć tego miejsca. Z ciekawością obejrzeliśmy tamtejsze tężnie, unikatową i największą w Europie konstrukcję drewnianą do odparowywania wody z solanki. Wysokość tężni wynosi 15,8 m, zaś ich łączna długość to 1741,5m. solankę do tężni pompuje się ze źródła i wtłacza na górę do korytek zainstalowanych na ich szczycie. Stąd solanka przesącza się kroplami po ścianach tężni i pod wpływem wiatru i promieni słonecznych intensywnie paruje. Wokół tężni tworzy się słynny, bogaty w jod mikroklimat tworzący naturalne, lecznicze inhalatorium.

Po dniach pełnych wrażeń, znalazł sie także czas na relaks w  "strefie kibica" czyli mecz Polska - Mekasyk, grę w kręgle, czy też wizytę w kinie.

Po dniach pełnych wrażeń wróciliśmy do Szydłowca.

Fotorelację z tych dni można obejrzeć w Galerii Zdjęć lub poniżej.

JW

Facebook Sienkiewicza

Erasmus +

Współpraca z UMCS

Ile osób goscimy?

Odwiedza nas 22 gości oraz 0 użytkowników.