• Nasza szkoła

Your IP: 3.214.216.26
2023-01-29 20:01

W grodzie Kopernika

W dniach 26 – 28 października klasy IVC oraz IIIAC pod opieką Pani Katarzyny Berus, Pani Agnieszki Karpety oraz Pani Anny Nikodym udały się na wycieczkę do niezwykłego miasta na mapie kulturowej Polski - do Torunia.

Pogoda nas nie zawiodła, a miasto zwiedziliśmy w czasie trwania polskiej złotej jesieni. Dlaczego wybraliśmy Toruń? Bo mogliśmy zobaczyć miasto, które jest widocznym połączeniem historii, tradycji wraz z nowoczesnością. Toruń większości z nas kojarzy się z Mikołajem Kopernikiem, prawdziwym ,,człowiekiem renesansu”, który swoją teorią heliocentryczną zrewolucjonizował  ówczesną naukę …i słusznie. Ale nie każdy z nas wie, że Toruń to miasto zachowanej w ogromnej części architektury gotyckiej i charakterystycznego dla niej elementu, czyli czerwonej cegły, którą nie zniszczyły kolejne wojny, a przede wszystkim pożoga II wojny światowej. To sprawiło, że średniowieczny zespół miejski Torunia został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy dość egzotycznie, zwiedzaniem Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika. W muzeum tym znajduje się ponad 800 eksponatów prezentujących kultury pozaeuropejskie, które zostały zgromadzone podczas wielu wypraw Halika oraz jego żony, Elżbiety Dzikowskiej po całym świecie. Biżuteria, stroje, przedmioty kultu, nagrania z wypraw, to wszystko mogliśmy zobaczyć w tym kolorowym, nietuzinkowym miejscu. Dom Legend Toruńskich był kolejnym punktem do odwiedzenia na naszej liście. Miejsce to jest połączeniem zarówno muzeum, jak i teatru, ale nie takim tradycyjnym jakim wszyscy znamy. Mogliśmy tu wysłuchać legend toruńskich opowiedzianych z humorem oraz z dużą dozą ciekawostek historycznych, a nasi uczniowie razem z animatorami wcielali się w postacie z poszczególnych legend toruńskich, jak np. mieszczki, której sam król Władysław Jagiełło przebaczył fakt, ż wylała mu na głowę…. nieczystości z okna swojego domu.
Czwartek rozpoczęliśmy zwiedzaniem Toruń pod okiem przewodnika turystycznego, Pani Karoliny która pokazała nam Toruń z tej najciekawszej strony. Mogliśmy zobaczyć m.in. zabytki Starego Miasta w tym gotycki Ratusz, Dom Kopernika, najstarszy toruński kościół - Katedrę św. Janów z największym polskim dzwonem średniowiecznym Tuba Dei, Dwór Artusa,  XIII - wieczne mury miejskie oraz słynną Krzywą Wieżę, gdzie mogliśmy sprawdzić czystość naszych dusz:). Legenda bowiem głosi, że jeżeli ktoś stanie pod wieżą z plecami i piętami przypartymi do krzywego muru oraz wyciągniętymi przed siebie rękoma i pozostanie tak przez chwilę to będzie to oznaczało, że jest to człowiek bez grzechu. Wielu z naszych uczniów próbowało….:). Toruń kojarzy się także z piernikami, więc aby tradycji uczynić zadość mogliśmy posmakować prawdziwych, robionych na miodzie pierników, ale i sami je upiec. Wzięliśmy bowiem udział w warsztatach piernikarskich, gdzie zdradzono nam przepis na te toruńskie specjały. Ta kulinarna praca okraszana były legendami dotyczącym powstania, tych chyba najsłynniejszych pierników, czyli katarzynek. Czwartkowe popołudnie spędzaliśmy w ogrodzie zoobotanicznym poznając egzotyczne ssaki, ptaki, gady, jak np. uszaka siwego, rysia euroazjatyckiego, wari czarnobiałego, lemura, czy markura turkmeńskiego. A po obiedzie pojechaliśmy poznawać historię Twierdzy Fort IV. Dzięki charyzmatycznemu przewodnikowi dowiedzieliśmy się wiele ciekawostek o tym zbudowanym w latach 70. i 80. XIX w. trzecim z kolei forcie z toruńskiego pierścienia fortecznego, który miał strzec granicy między zaborem rosyjskim a austriackim.
W ostatnim dniu pobytu ponownie spotkaliśmy się naszą przewodniczką, która pokazał nam m.in. ruiny najstarszego w Polsce zamku krzyżackiego, Nowe Miasto wraz z gotyckim kościołem św. Jakuba leżącym na szlaku Camino de Santiago czy jedną z najstarszych tawern w Polsce – Gospodę pod Modrym Fartuchem. Niewątpliwie Toruń to miasto wielu legend, więc Pani Karolina w trakcie zwidzenia opowiadała zaskakujące historie niesławnego toruńskiego osiołka, Flisaka i żab, osamotnionego pieska Filusia, czy ulicy Ciasnej. Nasz pobyt w Toruniu zakończyliśmy w miejscu nietypowym – Niewidzialnym Domu. Jest to jedno z pięciu takich miejsc na świecie, które pokazuje otoczenie za pomocą wszystkich zmysłów, z wyjątkiem zmysłu wzroku. Oprowadzającymi są osoby niewidome. Miejsce to, aktywności, które podejmowaliśmy, rozmowy z pracownikami będą tymi, które na długo pozostaną w naszej pamięci.
Toruń, to miasto do którego się wraca. Mamy więc nadzieję, że i my tam kiedyś powrócimy, by dalej poznawać historię, legendy oraz ludzi tego niezwykłego miejsca.

A. Karpeta

Facebook Sienkiewicza

Erasmus +

Współpraca z UMCS

Ile osób goscimy?

Odwiedza nas 24 gości oraz 0 użytkowników.