• Nasza szkoła

Uczniowie "Sienkiewicza"
poznają Polskę.
ZAKOPANE

W dniu 23 maja klasy 2D, 3A, 3BD wraz z opiekunami wyryszyły w stronę pierwszego punktu edukacyjnego. Był to Król Puszczy Świętokrzyskiej DĄB BARTEK. Rośnie na wysokiej skarpie nad rzeką Bobrzą. Jest jednym z najstarszych polskich dębów wg zapisków z 1829r. dąb miał 14 konarów głównych, obecnie ma ich 8. W okresie międzywojennym wiek dębu oceniano nawet na 1200 lat. Od 1954 roku jest pomnikiem przyrody prawnie chronionym.

Następnie udaliśmy się do Chęcin, aby zapoznać się z historią zamku królewskiego z przełomu XIII i XIV weku. Wzniesiony na skalistym wzgórzu z inicjatywy króla Czech i Polski – Wacława II. Władcy doceniali walory obronne zamku, np. król Łokietek zdeponował tu skarbiec koronny w obawie przed zagrożeniem krzyżackim. Zamek pełnił też funkcje rezydencjonalne dla polskich władców oraz ich rodzin. Ma bardzo bogatą historię. Obecnie jest jednym z najczęściej odwiedzanych zabytków. W wieży wschodniej znajduje się punkt widokowy, skąd przy ładnej pogodzie widać wierzchołki Tatr – dokąd właśnie zmierzaliśmy..

W drodze do Zakopanego zwiedziliśmy także Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni z pięknym Parkiem Etnograficznym. Znajduje się tutaj układ osadniczy wiosek z różnych subregionów kielecczyzny. W tym dniu wstęp był bezpłatny i mogliśmy odbyć ciekawy spacer „przenosząc się w czasie” do lat z XVIII i XIX wieku. Zabytki architektury zostały przeniesione z najróżniejszych miejscowości kielecczyzny. Oprócz chat znajdują się tutaj obiekty handlowe, warsztaty, budownictwo sakralne, oraz wiatraki, kuźnie czy młyny. Naprawdę warto jest to wszystko zobaczyć.

W Zakopanem zwiedzanie zaczęliśmy od Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma. W wilii znajduje się ekspozycja muzealno – muzyczna prezentująca życie i twórczość wybitnego kompozytora mieszkającego w Atmie w latach 1930 – 1935. W muzeum w ciekawy sposób zostaliśmy zapoznani z informacjami o życiu i twórczości wielkiego kompozytora, z jego kontaktami z Zakopanem i folklorem Podhala. Zobaczyliśmy zachowane rzeczy osobiste jak również rekonstrukcję gabinetu Karola Szymanowskiego.

Po dawce informacji o kompozytorze udaliśmy się do Muzeum Tatrzańskiego, do Galerii Hasiora. Na miejscu uczniowie uczestniczyli w bardzo ciekawej lekcji muzealnej kontrowersyjnego, choć ciekawego podejścia do sztuki Władysława Hasiora.

W galerii oglądaliśmy sławne sztandary, kompozycje przestrzenne, rzeźby, których tworzywem są różnorakie materiały, zwyczajne przedmioty, często rupiecie, które w rękach artysty nabierały nowych znaczeń. Opatrzone metaforycznymi, dowcipnymi, przekornymi tytułami skłaniają do zastanowienia nad światem współczesnym i sztuką.

Wędrując po tym pięknym mieście znaleźliśmy Zakopane w Zakopanem. Oprowadzał nas przewodnik, który jest jednocześnie członkiem TOPR-u. Opowiadał bardzo ciekawe historie związane z Zakopanym, z jego pracą, pokazał nam ciekawe miejsca i historie z nimi związane. Bardzo mile i przyjemnie spędziliśmy ten czas na poznawaniu zakątków Zakopanego.

W drodze do Zakopanego trudno minnąći pękny Kraków z jego zabytkami. Niewiele było czasu na zwiedzanie, ale skoro tutaj dotarliśmy to dodatkowo może nie w pełni ale częściowo został realizowany punkt edukacyjny Kraków – historyczny zespół miasta (dodatkowy – siódmy, na 6 wymaganych). Podążając uliczkami Krakowa zerknęliśmy na Okno Papieskie.

Podsumowując, projekt „Poznaj Polskę” w 100% wstrzelił się w program wychowawczy szkół. Cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. W naszym przypadku wzięło w nim udział 51 uczniów bardzo zadowolonych z tej wycieczki i chętnych na następne, aby móc poznawać nasz kraj.

Facebook Sienkiewicza

Erasmus +

Współpraca z UMCS

Ile osób goscimy?

Odwiedza nas 26 gości oraz 0 użytkowników.